MAĞLUP EDİLEMEYENLER – Cüneyt ARKIN

Sevgili dostlarim ;
 
Geçtigimiz haftalarda bir Cüneyt ARKIN klasiği YIKILMAYAN ADAM filminin desifre ve yorumlari için icin hazirlamis oldugum yazıyı benim için önemli bir diğer film olan MAGLUP EDILEMEYENLER ile devam ettirmek istedim. Bu çalışmayı ortaklaşa hazırladığımız yeni blogumuz http://sinematik.blogspot.com/ dan da takip edebilirsiniz ;
 
MAĞLUP EDİLEMEYENLER – Cüneyt ARKIN ( 1977 )
 
Mağlup Edilemeyenler bir üniversite amfisinde dürüst bir gazeteci olmanın dersiyle açılır. Aslında bu ders film boyunca cereyan edecek olayların birer örneklemesidir. Cüneyt Arkın’ın dürüst bir gazeteci olmak, doğru olanın yapılması üzerine geleceğin gazeteci adayları olan öğrencilere verdiği bu dersin ana temaları film boyunca doğru ve yanlış taraflarıyla ele alınacaktır.

Bu dersin ardından kendi halinde bir ailenin kızı olan Aysel 3 kişi tarafından kaçırılıp tecavüze uğrar. O günün bakışında “sıradan” gibi değerlendirilecek bu olay kısa bir süre sonra toplumda yaşanacak bir patlamanın habercisi, buzdağının görünen bir kısmıdır. Cüneyt Arkın ın öğrencilere verdiği ders esnasında ;

“Doğruluğu yeterince araştırılmayan asparagas haberler neticesinde halkın gazetecilerin kaleme aldığı haberlerin pek çoğunun doğruluğuna itimat etmemesi” konusuna değinilir. Arkın ın “hergele” yardımcısı haber araştırmak için gittiği hastanede Ayselin durumu ile ilgili olarak görüştüğü doktorun ardından olayın asil mağduru olan Aysele danışmaya gerek görmeksizin bu tip bir haber hazırlar ve haber Arkın tarafından yayına hazır hale getirilir. Takip eden gün bu haberin yanlışlığından ötürü utanç içerisinde intihara teşebbüs eden Ayselin durumunu bizzat hesap sormaya gelen Ayselin babasından öğrenir. Bu durum gazeteci Murat için artık bir vicdan borcudur ve kesinlikle suçluların yakalatılmasıyla sonuca erebilecek bir savaşın başlangıcıdır.

Türkiyenin ekonomik hayatında söz sahibi olacak kadar kendilerini toplumun , kanunların üzerinde gören iki büyük ailenin çocukları ve bu insanların arka bahçelerindeki kirli işlerin temizleyicilerinin fedailerinden birisi bu olayın failleridir. Bu kişilerin kanun karşısında suçlarını itiraf etmeleri ise zorlu ve onurlu bir savaşın neticesinde gerçekleşecektir. Zengin ailelerin sorumsuz çocuklarının bu davranışları cesur bir gazeteci olan Muratın araştırması sonucunda ailelerin kanunsuz yollarla elde edilmiş zenginliklerinin de afişe edilmesini sağlar. “Hem doğru olanı yazmak hemde gazetenin patronunun çıkarlarını göz ardı etmemek” konusu bu noktada devreye girer ve gazetenin yayın hayatına devam edebilmesi için gereken kaynaklardan biri olan reklam yayınları kesilir . Murat işten ayrılmak zorunda bırakılır. Oysa kaleme alınması gereken o kadar çok çirkinlik vardır ki. Çaresizlik içindeki bu anda Murat ın savaşına yol gösteren “gençlerin mücadelesi ” olur. Gençlerin seslerini duyurabilmek için çıkardıkları yayınları için ne reklama nede başka bir bağımlı kaynağa ihtiyaçları vardır. Dağıtımı, basımı ve satışıda kendileri bizzat sokaklarda gerçekleştirmektedir. Bu direniş Murata vazgeçmemesi için yepyeni bir umut verir.

Doğru olanı kimsenin çıkarını gözetmeksizin yazabilecekleri her şeyiyle “benim” (aslında Halkın) diyebilecekleri bir gazeteleri vardır artık . Gazetenin ismide bu mücadelenin dramatik yapısını tamamlar: GERÇEK GAZETESİ

Suçluların kanun önüne çıkartılması ve ardından dürüst olmayan bir zenginliğin kanun önünde mercek altına yatırılmasıyla beraber Gazteci Murat ın savaşı zaferle noktalanır. Artık topluma verilmesi gereken tek bir mesaj kalmıştır. Temiz bir toplum için haksızlığa karşı yapılan savaşta her insanın kendi üzerine düşen görevin yapması. Bunun bedeli de kazandığı zaferin yüzüne verdiği tebessümle sakin bir şekilde Galata köprüsünde yürüyen Murat için kanlı bir final olacaktır. Hatırlanıp toplumdaki her insanın kafasında iz bırakacağı eseri “5 yılda nasıl milyarder olunur? – Göksuyu kim himaye ediyor ?” manşetli gazetesi de kazandığı kesin zaferin üzerine sarılmış bayrağıdır. Kaybedenler unutulacak kazananlar ise tarihe sarılacaktır.  

 
KAMERA ARKASINDAN NOTLAR :
 
Mağlup Edilemeyenler 1970 lerin popüler müzik sanatçılarından Seyhan Karabay ın Necip Fazıl Kısaküreğe ait Serseri şiirini canlı olarak yorumlaması ve yine Cüneyt Arkın ile beraber çevirdiği Darbe filmindekine benzer bir rolü daha aktif bir şekilde sürdürmesi, Cüneyt Arkın ın DISK ile yaptığı görüşme esnasında “Kemal beye selamlar” diyerek dönemin DISK Genel Başkanı Kemal Türklerin isminin dolaylı yoldan çağrıştırılması gibi hoş detaylarda içermektedir.

Atıf Yılmazın yönetimindeki bir saniyesi dahi boş geçmeyen filmin başarısında Cüneyt Arkın’ın yanı sıra “hergele” yardımcı rolündeki Şevket Altuğ (özellikle Leventteki villa baskını sonrasında öncelikle gazetecilik görevi olan fotoğraf çekmeyi abisi tarafından kendisine önceden atılan yumruğu hatırlatıp bir işkence haline getirişi), Kenan Parsın soğuk ve sonuca ulaşmak için her yöntemi geçerli bulan karakter oyunculuğu, Müjde Ar’ın yüzündeki sürekli acı çeken ama umut dolu bakan ifadeside pay sahibidir.

MUZIK DESIFRELERI :

 
Filmin müzikleri Ennio Morricone‘ye ait iki adet toplama film muzikleri LP sinin kullanilmasiyla olusturulmustur . Aynı dönemde çevrilen bir diğer Cüneyt ARKIN Atıf YILMAZ filmi olan BASKIN da ki müzik anlayışı ile eşdeğer olarak Morricone ye ağırlık verilmiştir . Kimbilir belkide rahmetli Atıf YILMAZ da bir Morricone hayranıydı ;
 
Ennio MORRICONE – FILM HITS LP – 1977
Ennio MORRICONE – SONNY LP – 1977
 
SON SÖZ :
 
Filmin başında verilen gazetecilik dersi bugünün medyası içinde ders alınması gereken zamanının ötesinde fikirleri içeren bir bölümdür. Öyle bir derstir ki bu hala tv ye bakıp veya gazeteyi elimize neden bu tip şeylerin yaşandığı bir yayın politikasının uygulandığına dair kafamızda oluşan soru işaretlerinin 30 yıl öncesinden verilen cevabıdır .
 
Gökay GELGEC – YOJIMBOOO
Bu yazı Arastirmalar içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s